RFR trail in Appelscha

fullsizerender1Gister stond ik aan de start van de RFR trail in Appelscha. Of de trail door zou gaan en of ik zou starten bleef lange tijd spannend.Vrijdagavond toen de storm en de sneeuw om het huis raasde ontving ik een mail waarin stond dat de trail nog niet afgelast werd, maar dat er nog wel overleg met Staatsbosbeheer zou plaatsvinden in verband met de weersomstandigheden. Toen ik ’s nachts wakker werd en de storm hoorde dacht ik dat de race niet door zou gaan, maar toen ’s ochtend een mail over een afgelasting uitbleef vertrokken we toch maar richting Appelscha. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem best een beetje kneep.

Aangekomen bij de startlocatie kon ik meteen doorlopen naar de inschrijftafel. Zoals altijd bij RFR was alles keurig geregeld. In de kantine was het behoorlijk druk, maar ook erg gezellig. Ik sprak met een paar bekenden en toen was het tijd om me klaar te maken.

Na een laatste check liep ik met mijn vader naar de start. Mijn vader was mee als supporter en gaf me nog wat tips mee voor onderweg. De snelste groep van de 26km was om 10:40u gestart en daarna mochten wij in kleine groepjes starten. Ik vind dit een ideale manier van starten, omdat je meteen van het begin redelijk vrij en in je eigen tempo kunt lopen.

Al na 2km was het tijd voor een korte stop. Ik had het veel te warm, dus handschoenen uit en mijn jasje open. Een medeloper was zo vriendelijk om mijn handschoenen in m’n rugzak te stoppen. Dit soort dingen vind ik zo fijn van een trail. Iedereen is behulpzaam en staat open voor een praatje.

Weer op pad kwam ik Ytsen tegen. Op de weg hebben wij een redelijk gelijk tempo, maar ik merkte dat mijn lijf nog moet wennen aan het trailen, dus besloot ik hem na een paar kilometer te laten gaan. Ik wilde genieten en lekker relaxt lopen, dus besloot ik me niet gek te laten maken.

Van te voren had ik van andere lopers gehoord dat we ook door het water moesten en dat de route sowieso erg nat was. Bij 8km begon het inderdaad behoorlijk nat te worden. Bij de eerste plas verdwenen mijn voeten in het water, maar dit bleek pas het begin. Als snel verdwenen ook mijn knieën en op een gegeven moment zelfs mijn heupen in het water. En waar ik bij de eerste plas nog voorzichtig voetje voor voetje voorzichtig door het water liep, ging ik al snel volle bak er doorheen. Heerlijk!

fullsizerender

Vanaf 16km begon het eerst licht, maar al snel hard te sneeuwen. Dit leverde prachtige plaatjes op. Toen we over de besneeuwde zandvlakte liepen en de sneeuw echt in mijn gezicht sloeg, waande ik mij in een aflevering van 71 Graden Noord en verwachte ik bijna dat Lauren Verster bij de finish op mij stond te wachten.

Het laatste stuk van de route ging door het bos waarbij we over smalle paadjes liepen en nog een aantal korte pittige klimmetjes en leuke afdalingen mochten doen. Aan het eind van de laatste afdaling stond mijn vader trots te wachten. Zo leuk! Nog een bocht en daar was de finish. Een met een grote glimlach ging ik onder de boog door. Het was door het weer beetje een pittige, maar super mooie trail!